جهت دیدن رضایت مشتریان از سایت کلیک کنید

۲ میلیارد تراکنش از گذرگاه خدمات دولت تبادل شد


2439838 - ۲ میلیارد تراکنش از گذرگاه خدمات دولت تبادل شد

به گزارش اینستاگرام فا به نقل از وزارت ارتباطات، در گزارشی که محمد خوانساری معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ارائه کرده، به رشد و توسعه دولت الکترونیک در کشور به عنوان تحول بزرگی در ارائه خدمات دستگاه‌های دولتی اشاره شده است. به طوری که این خدمات در تمام ایام سال، در کلیه ساعات شبانه روز و بدون تعطیلی در دسترس مردم قرار گرفت و در بسیاری از موارد احراز هویت متقاضیان این خدمات نیز غیرحضوری انجام شد.

وی در این گزارش لزوم تحول آفرین بودن این خدمات را بی نیازی به کاغذ، بدون رد و بدل شدن پول نقد، غیرحضوری، یکپارچه و مبتنی بر رضایت مردم عنوان کرد که برای ارائه چنین خدماتی باید قابلیت‌های خاصی توسعه پیدا می‌کرد.

تبادل ۲ میلیارد تراکنش بین دستگاهی از طریق گذرگاه خدمات دولت

رئیس سازمان فناوری اطلاعات به گذرگاه خدمات دولت (GSB) به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت دولت الکترونیک اشاره کرد که وظیفه بسترسازی به استعلامات بین دستگاهی را بر بستر شبکه ملی اطلاعات بر عهده دارد و گفت: در سال ۱۴۰۰ تبادل اطلاعات بیش از ۲ میلیارد و دویست میلیون استعلام الکترونیکی بین دستگاهی از این طریق ثبت شده که این به معنای آن است که به‌طور متوسط ماهیانه ۲۰۰ میلیون تراکنش رخ داده است.

وی گفت: نکته قابل توجه این است که در حال حاضر حدود ۷۰۰ خدمت الکترونیکی بر بستر این گذرگاه ارائه می‌شود. در این بین ۶۶ دستگاه دولتی سرویس دهنده و ۲۹۰ دستگاه سرویس گیرنده هستند و در زمینه تعداد تراکنش‌های انجام شده به ترتیب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه جز سرویس‌دهنده‌های برتر و وزارت کشور، سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بیشترین دریافت‌کننده خدمات بودند.

اتصال ۳۱ دستگاه اجرایی به سامانه دولت همراه

خوانساری در بخش دیگری از این گزارش به سامانه دولت همراه به عنوان بستری برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان‌های دولتی و نیز استفاده اقشار مختلف جامعه اشاره کرد و این سامانه را یک تحول در سطح کلان دانست.

معاون وزیر ارتباطات گفت: سامانه دولت همراه به عنوان مسیر مکمل ارائه خدمات دولت الکترونیکی است. از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون ۳۱ دستگاه اجرایی به سکوی دولت همراه متصل شده‌اند و بیش از ۵۹ میلیون استعلام سرویس از طریق این بستر صورت گرفته و ۶۹ خدمت الکترونیکی پیاده‌سازی شده است.

به گفته وی، کارپوشه ملی ایرانیان، واریزی مستمری‌بگیران بهزیستی و آخرین سابقه بیمه تأمین اجتماعی در فهرست خدمات پرکاربرد سکوی دولت همراه قرار دارد و در این زمینه سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان بهزیستی و سازمان تأمین اجتماعی به عنوان برترین سرویس‌دهنده‌ها بر بستر سکوی دولت همراه بودند.

تبادل ۱۲۵ میلیون نامه در سامانه پیام ایران

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به گزارش عملکرد سامانه پیام ایران برای ارتباط دوسویه میان دولت با شهروندان و از سوی دیگر کسب‌وکارها و افراد حقوقی تاکید کرد: این سامانه به نوعی تکمیل کننده زنجیره خدمات دولت الکترونیکی برای تحویل خروجی خدمات دولت و نهادهای عمومی به مردم است.

به گفته خوانساری، سامانه پیام ایران شامل کارپوشه پیام ایران، کد دستوری ۴*، سر شماره پیامکی ۴۰۴۰ و ایمیل ملی احراز هویت شده توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران است که برای ارسال و دریافت الکترونیکی بدون واسطه اعلان‌ها و مکاتبات بین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی کشور از یک سو و آحاد مردم و مؤسسات حقوقی از سوی دیگر، ایجاد شده است.

وی گفت: تاکنون ۱۰۹ دستگاه اجرایی به این سامانه متصل شده‌اند و تعداد تراکنش‌ها در سال گذشته بالغ بر ۷۰ میلیون استعلام بوده است. از میان ۱۰۳ دستگاه متصل، سازمان تأمین اجتماعی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بیمه سلامت ایران بیش‌ترین تراکنش‌ها را به شهروندان داشته‌اند.

بیشتر بخوانید :   صنعت فناوری روسیه هدف جدید تحریم های آمریکا

ماسک؛ کاربردی‌ترین خدمت گذرگاه خدمات عمومی دولت

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این گزارش به گذرگاه عمومی خدمات دولت نیز اشاره کرد و کاربرد آن را برای ارائه خدمات سازمان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی به یکدیگر در بستر اینترنت عنوان کرد و گفت: سامانه‌های اینترنتی دستگاه‌های اجرایی که به کسب و کارها و یا عموم مردم خدماتی ارائه می‌کنند، خدمت مورد نیاز خود مانند استعلام کد ملی و یا استعلام کدپستی را از طریق این گذرگاه که اصطلاحاً PGSB نامیده می‌شود تبادل می‌کنند.

وی گفت: مجموع تراکنش‌های گذرگاه عمومی خدمات دولت مرکز ملی تبادل اطلاعات تا پایان اسفند سال ۱۴۰۰، بیش از ۳۳۶ میلیون تراکنش بوده است. همچنین بیش‌ترین تعداد تراکنش استفاده از خدمات الکترونیکی از میان ۶۰۸ کسب‌وکار و دستگاه اجرایی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات از ابتدای سال جاری به ترتیب به یکی از پلتفرم‌های حوزه حمل و نقل، وزارت آموزش و پرورش و سازمان فناوری اطلاعات ایران تعلق دارد.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در سال گذشته، سرویس ماسک، که در زمینه حفظ سلامت مردم و جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر کرونا از طریق آگاهی‌افزایی فعالیت می‌کرد، در گذرگاه خدمات عمومی دولت عنوان پرکاربردترین خدمت را به خود اختصاص داد. پس از ماسک، پاسخگویی به استعلامات هویتی کاربران سرویس‌های پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات (شاهکار)، استعلام مجوز سفر و استعلام اعتبار دفترچه سازمان تأمین اجتماعی، رتبه‌های بعدی خدمات پرکاربرد را به خود اختصاص دادند.

سماوا؛ نیازمند همکاری بیشتر سازمان ثبت احوال کشور

خوانساری در این گزارش به سامانه سماوا اشاره کرد که امکان احراز هویت با بهره گیری از خدمات هویتی ارائه شده دستگاه‌های متولی را فراهم می‌کند.

به گفته وی، این سامانه استعلام هویت بر پایه کد ملی را از طریق سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، استعلام بر پایه اطلاعات سجلی را از طریق سازمان ثبت احوال و استعلام اطلاعات اتباع خارجی را از طریق وزارت کشور فراهم می‌کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: اکوسیستم سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی شامل زنجیره‌ای از شناسه‌های معتبر اعم از تطبیق شماره تلفن همراه با کد ملی، اطلاعات هویتی اتباع ایرانی، تطبیق عکس و زنده بودن، اطلاعات هویتی اتباع خارجی، اطلاعات افراد حقوقی، اطلاعات مکانی و نشانی و نیز امضای دیجیتال است.

وی افزود: عدم همکاری مناسب سازمان ثبت احوال کشور، به رغم آن‌که طبق مصوبه کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی مورخ ۲۰/‏۰۷/‏۱۳۹۹‬ به‌عنوان تأمین‌کننده شناسه مربوط به اشخاص حقیقی ایرانی تعیین شده است؛ مانع از توسعه و تکمیل سماوا شده است. اما با این وجود، تا کنون ۷۸ دستگاه به این سامانه متصل شده‌اند، بیش از ۹ میلیون تراکنش به ثبت رسیده است و ۳ خدمت احراز هویت نیز پیاده‌سازی شده است.

خوانساری ادامه داد: از ابتدای راه‌اندازی سامانه سماوا از میان ۷۸ نهادهای متکی متصل به سماوا، بیشترین تراکنش‌ها به وزارت راه و شهرسازی بابت سامانه املاک و اسکان، شرکت سایپا بابت سامانه ثبت نام خودرو و سامانه مدیریت انرژی به شرکت توانیر تعلق داشته است. کاهش مخاطرات ناشی از جمع‌آوری و افشای اطلاعات هویتی در فضای مجازی و ایجاد امکان نظارت و پایش متمرکز و فراهم کردن اطلاعات استنادپذیر برای مراجع ذی‌صلاح، از اهداف اصلی ایجاد و راه‌اندازی سماوا است.

Rate this post

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پشتیبانی در پیام رسان ها