امروزه برنامه های شبکه اجتماعی جزو محبوب‌ترین نرم افزارهایکاربران است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نرم افزارهاتوانستند تا کاربران بسیار زیادی را جذب خود کنند، در ادامه با اینستاگرام فا همراه باشید.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده تعداد کاربران این دسته ازبرنامه‌ها هر ساله به دلایل مختلفی افزایش پیدا می‌کند. افرادیهستند که تنها برای دسترسی به اخبار مختلف از این شبکه‌هااستفاده می‌کنند و دسته دیگری نیز وجود دارد که برای پر کردناوقات خالی خود در این برنامه‌ها حساب کاربری می‌سازند.

افراد دیگری وجود دارند که برای تبلیغات محصولات خود از این نرمافزارها استفاده می‌کنند. به همین دلیل این دسته از افراد باید با پر‌طرفدارترین برنامه های شبکه اجتماعی آشنا شوند تا بتوانندمحصولات خود را به افراد بیشتری پیشنهاد کنند.

معرفی محبوب‌ترین برنامه های شبکه اجتماعی

برای معرفی نرم افزارهای شبکه اجتماعی باید تعداد کاربران آن‌ها رامورد بررسی قرار داد. این موضوع کاملا طبیعی است که هر چه تعداد کاربران یک برنامه بیشتر باشد محبوبیت آن بیشتر است. درادامه به معرفی این دسته از برنامه‌های محبوب و پر کاربرمی‌پردازیم.

فیسبوک

در حال حاضر این برنامه محبوب‌ترین نرم افزار شبکه اجتماعی به شمار می‌رود و دارای ۲.۷۴ میلیارد کاربر فعال است. این برنامه درسال ۲۰۰۴ توسط مارک زاکربرگ معرفی شدو به نوعی توانستافراد مختلف را با اینترنت آشنا کند. این برنامه به دلیل اینکه یکیاز قدیمی‌ترین نرم افزارهای شبکه اجتماعی بوده و در زمان انتشارتوانست توجه کاربران را به خود جلب کند، در حال حاضر به عنوانمحبوب‌ترین برنامه از آن یاد می‌شود.

پس از گذشت ۱۰ ماه از انتشار این اپلیکیشن تعداد کاربران آن بهیک میلیون نفر رسید. این نرم افزار به قدری محبوب شد که ۸ سالپس از انتشار تعداد کاربران آن به یک میلیارد نفر افزایش پیدا کرد. در سال جاری اعلام شد که این نرم افزار دارای ۲.۷۴ میلیارد کاربرفعال است که این تعداد کاربر به صورت روزانه ۵۰۰ هزار نفرافزایش پیدا می‌کند و به نوعی بهتر است که بگوییم در هر ثانیه ۶کاربر جدید به این برنامه اضافه می‌شود.

جالب است که بدانید برنامه فیسبوک محبوب‌ترین نرم افزار شبکهاجتماعی بوده و سایت فیسبوک پربازدیدترین وب سایت در جهاننیست. سایت فیسبوک در حال رقابت با سایت یوتیوب و گوگلبوده و در صورتی که بتواند این وب سایت‌ها را شکست دهد،فیسبوک به عنوان پربازدیدترین سایت نیز شناخته خواهد شد. درحال حاضر گوگل دارای ۹۲.۵ میلیارد بازدید ماهانه بود که بعد ازآن سایت یوتیوب با ۳۴.۶ میلیارد کاربر فعال ماهانه در جایگاهدوم قرار گرفته است. ناگفته که در جایگاه سوم فیسبوک قرارگرفته که دارای ۲۵.۵ میلیارد کاربر ماهانه است. این امکان وجوددارد فیسبوک در رقابت با یوتیوب پیروز شود، اما احتمال اینکهبازدید یک سایت از یک موتور جستجو محبوب مانند گوگل بیشترشود وجود ندارد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده اکثر کاربران این برنامه ۱۲ تا ۳۴ساله هستند و محبوبیت فیسبوک میان این دسته از کاربران بیشتر است. در نظر سنجی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۵، ۵۸ درصد ازاین دسته از کاربران، فیسبوک را به عنوان شبکه اجتماعی موردعلاقه خود انتخاب کردند. در سال ۲۰۲۰ این عدد به ۳۲ درصدکاهش پیدا کرد و دلیل اصلی این موضوع افزایش محبوبیت برنامهInstagram در میان کاربران بود. پانزده درصد از کاربران در سال۲۰۱۵ اعلام کردند که این برنامه نرم افزار مورد علاقه آن‌ها برایاستفاده از شبکه اجتماعی است. اما پس از گذشت پنج سال درسال ۲۰۲۰ این تعداد به ۲۷ درصد افزایش پیدا کرد.

کشور هند دارای ۲۹۰ میلیون کاربر برنامه فیسبوک بوده و بههمین دلیل این کشور به عنوان پر کاربرترین نرم افزار فیسبوکشناخته می‌شود. در جایگاه دوم کشور آمریکا با ۱۹۰ میلیون کاربرفعال قرار گرفته است. در آمریکا ۷۳ درصد از کاربران به صورتروزانه از حساب کاربری خود استفاده می‌کنند و ۹۳ درصد از اینافراد حداقل به صورت هفتگی وارد حساب کاربری خود می‌شوند. باتوجه به گزارش‌های منتشر شده می‌توان گفت که یک کاربرآمریکایی به صورت روزانه ۳۸ دقیقه از این برنامه استفاده می‌کند.

Social 1 - معرفی محبوب‌ترین برنامه های شبکه های اجتماعی

یوتیوب

دومین نرم افزار در لیست محبوب‌ترین برنامه های شبکه اجتماعییوتیوب است که  ۲.۲۹ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد. این نرمافزار دارای محتواهای مختلف در سبک‌های بسیار زیادی بودی کهافراد بسیاری می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند. جالب است بدانیداین احتمال وجود دارد که تعداد کاربران این برنامه بیش از ۲.۲۹میلیارد نفر باشد؛ زیرا افراد بدون ساخت حساب کاربری می‌توانندمحتواهای این نرم افزار را مشاهده کنند.

این اپلیکیشن برای اشتراک گذاریویدیوهای مختلف در سال۲۰۰۵ معرفی شد و در ابتدا قرار بود تا یک سرویس برای دوستیابی باشد. اما به دلیل محبوبیت ویدیوهای منتشر شده در اینبرنامه تصمیم گرفته شد تا از آن به عنوان یک نرم افزار برایمشاهده ویدیوهای مختلف استفاده شود.

پس از گذشت ۱۶ ماه یعنی در نوامبر سال ۲۰۰۶ گوگل تصمیمگرفت تا این برنامه را به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار خریداری کند. بههمین دلیل یوتیوب در مدت زمان بسیار کوتاهی به موفقیترسید و توانست تا به یک نرم افزار پرطرفدار شبکه اجتماعی تبدیلشود.

این برنامه برای تمامی افراد مناسب بوده و دارای یک محبوبیتخاصی میان کودکان زیر ۱۱ سال است. در ادامه به بررسی نظرسنجی‌های انجام شده از والدین این دسته از کودکان می‌پردازیم.

با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده حدود ۸۰ درصد از کودکان ازاین برنامه استفاده می‌کنند و تنها ۲۰ درصد از این کودکان علاقه‌ای به استفاده از این برنامه ندارند. بیش از نیمی از والدین اعلامکردند که حداقل روزانه کودکان آن‌ها یک بار از یوتیوب استفادهمی‌کنند. بقیه کاربران این برنامه یعنی حدود ۷۴ درصد از افراد ایننرم افزار بزرگ سالان اهل آمریکا هستند.

بیش از ۳۰ درصد از حجم کل ترافیک برنامه یوتیوب از سه کشوراست که ۱۶.۴ درصد آن متعلق به کشور آمریکا، ۹.۲ درصد از هند و ۴.۸ درصد کاربران ژاپنی حجم ترافیک یوتیوب را به خود اختصاصدادند.

واتساپ

در سال ۲۰۰۹ یکی از پیام رسان‌های محبوب حال حاضر یعنیواتساپ در دسترس کاربران قرار گرفت. این برنامه در ابتدا قرار بودبه عنوان یک نرم افزار کم حجم و تنها برای ایجاد ارتباط میانکاربران به وجود بیاید. اما در یک بازه زمانی کوتاه تصمیم گرفتهشد تا این نرم افزار به عنوان یک پیام رسان در اختیار کاربران قراربگیرد.

پس از انتشار این برنامه کاربران بسیاری به استفاده از آن رویآوردند و توانستند باعث محبوبیت آن شوند. این موضوع باعثشد تا تاسیس کنندگان آن یعنی Jan Koum و Brian Acton ثروتمند شوند. ناگفته نماند که علاوه بر این موضوع فیسبوک درسال ۲۰۱۴ تصمیم به خرید این برنامه گرفت و پس از پرداخت ۱۶میلیارد دلار توانست تا این برنامه را خریداری کند. جالب است کهبدانید تاسیس کنندگان این نرم افزار در گذشته همکاری‌هایی باسازندگان Yahoo داشته‌اند.

میزان رشد تعداد کاربران واتساپ از گذشته تا به امروز بسیار زیادبوده و در سال ۲۰۲۰ اعلام شد که این نرم افزار دارای بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه است. نکته جالب توجه در رابطه بامحبوبیت نرم افزار WhatsApp این است که این برنامه در چهارسال گذشته توانست تا یک میلیارد کاربر جذب کند و چنین جذبکاربری در میان برنامه های شبکه اجتماعی کم سابقه است.

این برنامه تصمیم گرفت تا تبلیغات خود را همانند گذشته ادامهدهد و مانند دیگر برنامه‌ها فضای بازار یابی مناسبی را در اختیار کاربران قرار نداد. ناگفته نماند که این موضوع بدان معنی نیستکه واتساپ فضای مناسبی برای بازار یابی ندارد و کاربران نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

در گذشته به این موضوع اشاره کردیم که این برنامهمحدودیت‌های خاصی برای کاربران به وجود آورده است. با اینوجود همچنان واتساپ جزو پر کاربرترین برنامه های شبکهاجتماعی بوده و توانسته است تا برنامه‌های دیگر مانند اینستاگرام،تلگرام ورا شکست دهد.

Social 3 - معرفی محبوب‌ترین برنامه های شبکه های اجتماعی

فیسبوک منسجر

بر اساس گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده است نرم افزارفیسبوک منسجر ۱.۳ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد. این موضوعمی‌تواند محبوبیت فیسبوک را در میان کاربران تایید کند؛ زیرافیسبوک مسنجر تعداد کاربر ماهانه‌ای بیشتر از تلگرام داشته و دررتبه چهارم این لیست قرار گرفته است.

فیسبوک چت در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک قابلیت ساده به برنامهفیسبوک اضافه شد. پس از گذشت مدتی با افزایش استفادهکاربران از این برنامه و همچنین انتشار به روزرسانی‌هایی تصمیمگرفته شد تا این سرویس بازسازی شود. پس از بازسازی و ایجادتغییرات مناسب کاربران این بخش فیسبوک منسجر نامیده شد ودر دسترس کاربران قرار گرفت.

برخلاف واتساپ سازندگان این برنامه مشکلی با ایجاد فضایمناسب شغلی و تبلیغات برای کاربران نداشتند و این موضوع بهیک دلیل مناسب تبدیل شد تا محبوبیت این نرم افزار افزایشپیدا کند. به تازگی تایید شده است که بیش از ۴۰ میلیون مشاغلفعال وجود دارد که از طریق این پیام رسان با یکدیگر ارتباط برقرارمی‌کنند. در گزارشی که چندی پیش در دسترس کاربران قرار گرفتاعلام شد که در فیسبوک مسنجر ماهانه بیش از ۲۰ میلیارد پیامتوسط کاربران ارسال می‌شود.

برنامه واتساپ با وجود محدودیت‌های مختلف برای ایجاد ارتباطمیان کاربران و مشاغل مختلف از فیسبوک مسنجر محبوبیتبیشتری دارد. اما در کشور آمریکا فیسبوک مسنجر بیشتر ازواتساپ مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. در کشور آمریکا از میانتمام افراد دارنده گوشی هوشمند تنها ۱۲.۱ درصد از برنامه واتساپاستفاده می‌کنند و ۵۶.۸ درصد افراد علاقه‌مند به استفاده ازبرنامه فیسبوک مسنجر هستند.

از نظر سن نیز افراد میان ۱۳ تا ۱۷ سال ۱.۷ درصد از کاربران این نرمافزار را تشکیل می‌دهند و همچنین کاربران ۴۵ تا ۵۱ سال ۱۴.۷درصد از کل کاربران استفاده کننده از این نرم افزار هستند. ناگفتهنماند که بیشتر افراد استفاده کننده از این برنامه دارای ۲۵ تا ۳۴سال سن هستند و ۲۷.۳ درصد از کل کاربران استفاده کننده ازفیسبوک مسنجر را به خود اختصاص می‌دهند.

اینستاگرام

محبوب‌ترین اپلیکیشن اشتراک گذاری فیلم و عکس یعنیاینستاگرام در لیست محبوب‌ترین برنامه های شبکه اجتماعیپنجمین نرم افزار بوده و دارای ۱.۲۲۱ میلیارد کاربر فعال ماهانهاست. این برنامه توسط کارمند سابق گوگل Kevin Systrom درسال ۲۰۰۹ تاسیس شد و به عنوان یک نرم افزار در دسترسکاربران قرار گرفت.

این برنامه در ابتدا با به روزرسانی‌های مختلف توانست توجه افرادرا به خود جلب کند و تعداد کاربران خود را افزایش دهد. پس از گذشت مدتی تاسیس کننده اینستاگرام توانست تا با تبلیغاتمختلف درآمد خود را افزایش دهد. سرانجام در سال ۲۰۱۲فیسبوک این برنامه را با پرداخت یک میلیارد دلار خریداری کرد و باانجام این کار تعداد کاربران آن به ۳۵ میلیون نفر افزایش یافت.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده این برنامه و محتواهای آن برایافراد زیر ۳۵ سال جذاب است؛ زیرا ۷۱ درصد از کاربران این برنامه زیر ۳۵ سال سن دارند. این نرم افزار توانست تا فضای مناسبیبرای بسیاری از مشاغل تولید کند و موجب درآمد زایی افراد بسیار زیادی شود.

در حال حاضر رقیب بزرگ این برنامه فیسبوک بوده و توانستهاست تا با انتشار به روزرسانی‌های مختلف و ایجاد فضایی مناسببرای استفاده تمام کاربران در بعضی از موارد فیسبوک را شکستدهد. با توجه به اطلاعاتی که چندی پیش در دسترس افراد قرار گرفت تصاویری که در اینستاگرام منتشر می‌شوند حدود ۲۳ درصداز تصاویر منتشر شده در فیسبوک بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

آمریکا و هند با ۱۴۰ میلیون کاربر به عنوان پر طرفدارترینکشورهای این برنامه شناخته می‌شوند و در رده دوم کشور برزیلقرار گرفته است که دارای ۹۹ میلیون کاربر اینستاگرام است. پس ازبرزیل کشور اندونزی با ۸۸ میلیون در رده سوم و کشور روسیه با ۵۶ میلیون کاربر در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

Social 2 - معرفی محبوب‌ترین برنامه های شبکه های اجتماعی

وی چت

این برنامه دارای امکاناتی مانند ارسال پیام، برقراری تماس ویدیو،پردازش پرداخت‌های دیجیتالی و تجربه بازی‌های ویدیویی است. به همین دلیل وجود این نرم افزار در لیست محبوب‌ترین برنامههای شبکه اجتماعی چندان تعجب آور نیست.

این برنامه در ابتدا در دسترس کاربران چینی قرار داشت و پس ازگذشت مدتی در دسترس سایر کاربران کشورهای دیگر قرار گرفت. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۹۸ درصد از افراد دارنده گوشی هوشمند در کشور چین ۵۰ تا ۸۰ ساله بودند. بر اساس این موضوع تایید شدکه ۶۰ درصد از کاربران وی چت بیش از ۶۰ سال سن داشتند ونیمی از داده‌های گوشی خود را در این نرم افزار استفاده می‌کردند.

کاربران ۱۸ تا ۲۴ ساله این برنامه که در آمریکا زندگی می‌کنند و ۲۳درصد از کل کاربران آمریکایی محسوب می‌شوند این نرم افزار را برای کسب درآمد در نظر گرفتند. ناگفته نماند که این برنامه دارای۱.۲۱۴ میلیارد کاربر فعال ماهانه بوده که نسبت به گذشتهپیشرفت قابل توجهی داشته است.

تیک تاک

یکی از برنامه‌هایی که به سرعت توانست محبوبیت بسیار زیادی درمیان کاربران به دست بیاورد برنامه تیک تاک است. این نرم افزار توانست تا در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک برنامه رسمی شناخته شودو بسیاری از رقبا خود را شکست دهد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده این نرم افزار در حال حاضر دارای ۶۸۹ میلیون کاربر فعالماهانه است.

پس از گذشت سه سال از عرضه تیک تاک این شبکه اجتماعی بهعنوان پر دانلودترین برنامه شناخته شد و این موضوع توانستمحبوبیت این نرم افزار را افزایش دهد. تیک تاک با ۲۵۰ میلیوندانلود، پر دانلودترین برنامه معرفی شد و توانست رقیب بزرگخود یعنی واتساپ را شکست دهد. پس از گذشت مدتی اعلام شدکه ۴۷ درصد از کاربران این برنامه ۱۰ تا ۲۹ سال سن دارند.

برنامه‌های Douyin ،QQ و Sina Weibo

برنامه QQ در ابتدا در سال ۱۹۹۹ با نام OICQ معرفی شد و در آنزمان به عنوان یک پیام رسان فوری مورد استفاده قرار گرفت. اینبرنامه بسیار محبوب بود و نقش مهمی در از بین بردن ایمیلداشت؛ زیرا استفاده از این برنامه بسیار ساده‌تر از استفاده ازایمیل بود و کاربران این روش را برای ارتباط با یکدیگر ترجیحمی‌دادند.

این برنامه در ابتدا در کشور چین مورد استفاده قرار گرفت وتوانست توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. اما پس ازگذشت مدت زمان بسیار طولانی این اپلیکیشن نتوانست در میانتمامی کاربران محبوبیتی به دست بیاورد به همین دلیل دارای ۶۱۷میلیون کاربر فعال ماهانه است.

برنامه Douyin و تیک تاک هر دو دارای یک شرکت سازنده هستندو این نرم افزار بیشتر برای کاربران چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما همانطور که متوجه شدید این برنامه نتوانست همانند تیکتاک موفق شود و به ۶۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه رسید.

برخلاف تیک تاک این نرم افزار از کسب درآمد کاربران استقبال کردو سازندگان محتوا را برای فعالیت در برنامه تشویق کرد. این نرم افزار در کشور چین بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما درکشورهای دیگر نتوانست توجه کاربران دیگر را به خود جلب کند.

شبکه اجتماعی Sina Weibo در ابتدا در کشور چین به عنوان یکوبلاگ شروع به کار و پس از گذشت مدتی توانست تا به سومینشبکه اجتماعی بزرگ کشور تبدیل شد. این شبکه اجتماعی دارای۵۱۱ میلیون کاربر فعال ماهانه بوده که این مقدار برای یک وبلاگچینی مناسب است.

برخلاف دیگر برنامه های شبکه اجتماعی چینی، Weibo تمرکز بسیارزیادی بر ایجاد تحول در این فضا داشته و قصد دارد تا محتواهایمختلف ایجاد شده توسط کاربران را تغییر دهد. بسیاری ازشرکت‌ها این نرم افزار را به عنوان یک پلتفرم چینی برای بازاریابیانتخاب کردند.

در این برنامه اطلاعاتی که توسط کاربران به اشتراک گذاشتهمی‌شود توسط کشور چین سانسور شده و این موضوع باعثکاهش تعداد کاربران آن شد. اما سانسور اطلاعات نتوانست تامانع استفاده شرکت‌های خارجی از این برنامه شود.

تلگرام

برنامه‌های بسیاری وجود دارند که به دلیل وجود مشکلات جدیدبرنامه واتساپ بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، یکی از اینبرنامه‌ها تلگرام است. بسیاری از کاربران واتساپ پس از به روزمشکلات مختلف این برنامه را ترک کردند و به استفاده از تلگرامروی آوردند.

تلگرام در بازه زمانی ده روزه به لطف وجود برنامه واتساپ توانستتا ۲۵ میلیون کاربر جدید به دست بیاورد. ناگفته نماند که تلگرامدارای ۵۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه است که به همین دلیلمی‌توان آن را جزو لیست محبوب‌ترین برنامه های شبکه اجتماعیدانست.

چندی پیش گزارشی منتشر شد که با توجه به آن این نرم افزار درسال ۲۰۱۸ دارای تنها ۲۰۰ میلیون کاربر بود. پس از به وجود آمدن مشکلات اخیر واتساپ و گذشت زمان این برنامه ۱۵۰درصد رشدکاربر داشته و توانست تا به ۵۰۰ میلیون کاربر برسد.

طبق اطلاعاتی که توسط Hootsuite منتشر شد یک کاربر تلگراماندرویدی زمان بیشتری را در این برنامه نسبت به فیسبوک مسنجر صرف می‌کند. کاربران اندرویدی به صورت ماهانه ۲.۹ ساعت ازتلگرام استفاده می‌کنند و این درحالی است که این دسته از کاربران ۲.۷ ساعت از زمان خود را صرف استفاده از فیسبوک مسنجرمی‌کنند.

بیشتر بخوانید :   سری جدید آیفون 13 - iPhone 13 توسط اپل معرفی شد
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *